2720 - Hasselt, 16 november 2014 (IC 2210)


De nieuwe dienstregeling brengt heel wat verbeteringen voor de reizigers uit Diest. Dankzij de aanpassingen mag je nu ca. 1h24 (in plaats van ca. 50 min) sporen naar Antwerpen, wat toch een substantiële meerwaarde betekent. Een half uur langer op de trein voor dezelfde prijs, kan niet slecht zijn. Uiteraard kan je ook verkiezen om in Aarschot over te stappen. Dan verlies je weliswaar 13 minuten treinplezier, maar je krijgt een rustig ritje in de plaats. Bovendien stop je in alle pittoreske stationnetjes tussen Aarschot en Antwerpen, kortom een toeristische topper.

De verbinding naar Brussel onderging enige wijzigingen. De rechtstreekse P-treinen doen er iets langer over maar niet overdreven veel zodat ook de meerwaarde beperkt blijft. Door het schrappen van één van de twee P-treinen, zijn de resterende ritten er echter gezelliger op geworden. Lekker warm dicht bij elkaar, en als er dan nog eens een knappe dame op zit,... dan kan je in het weekend het discotheekbezoek laten.

Ook aan spoorwegfotografen en -fanaten werd gedacht. Je moet toegeven dat de bovenstaande samenstelling met wel 6 rijtuigen toch beter oogt dan 10 M6 dubbeldekrijtuigen of saaie AM 96. De ophanging en het 'gdeng gdeng gdeng' van deze M4 roepen meteen een historische sfeer op. De beperking in lengte zorgt uiteraard opnieuw voor een goede sfeer in de rijtuigen, waardoor reizigers na een lange, vaak zittende, dagtaak (vaak bureelwerk) even de benen kunnen strekken.

En om het feest helemaal compleet te maken: de bovenstaande lok heeft, vermoedelijk,  speciaal voor deze gelegenheid een revisie gekregen.

Reacties

Populaire posts van deze blog